Ny process på plats för hur vi arbetar med K10-bilagorna.
Varje år gör vi ett stort antal K10-bilagor till våra kunders deklarationer. Man kan säga att K10 är den blankett som ”länkar ihop” företagaren med dennes AB, det är där utdelning redovisas och löneunderlag beräknas. I takt med att vi växer arbetar vi kontinuerligt med att utvärdera och utveckla våra processer. I år har vi ca 400 K10-bilagor att upprätta åt våra kunder, och vi har valt att arbeta med dessa på ett nytt sätt.
Syftet med processen är:
- Ökad kvalitet, minskad risk. I arbetet med K10-or så finns en reell risk. Att man räknar fel och ger kunden felaktiga råd, vilket i så fall skulle kunna orsaka höga kostnader.
- Ökad kännedom/kunskap hos alla redovisningskonsulter kring K10:ans innehåll för att därigenom kunna upprätta korrekta K10 samt ge kunden relevant rådgivning.
- Ökad effektivitet. Utföra en större andel av K10:orna tidigt för att skapa utrymme i redovisningskonsulternas kalendrar framöver.
- Ökad merförsäljning. I samband med att K10:or görs så kan vi också upptäcka signaler där vi tror att kunden kan vara intresserad att köpa mer tjänster av oss (såsom försäljning av värdepapper, bostadsförsäljning etc.)
För att åstadkomma detta arbetade vi med följande upplägg:
- Steg 1 – grundläggande utbildning kring K10 samt nyheter för i år. Genomfördes onsdagen den 17:e mars.
- Steg 2 – Heldag. Dagen inleddes med en konkret demonstration av delarna i en K10 och de rutiner vi har gås igenom (cirka 30 min) och därefter följde en heldag med fokuserat arbete med K10 för våra kunder. Under denna dag hade vi så kallade ”K10-coacher” som enbart fokuserade på att stödja, förevisa och lösa upp knutar i de K10:or som alla närvarande redovisningskonsulter tog sig an. Genomfördes fredagen 19:e mars 09.00-15.00.
- Steg 3 – Heldag. Även denna dag vigdes i sin helhet åt att göra K10:or, med stöd från K10-coacherna. Genomfördes torsdagen 25:e mars 09.00-15.00.
Mål:
- Att alla ska ha fått en grundläggande teoretisk bild av K10-arbetet och ska självständigt kunna upprätta enklare K10. Alla ska även kunna identifiera riskmoment och fallgropar i mer komplicerade fall.
- Att vi efter dessa två dagar har färdigställt och skickat in mer än hälften av årets K10:or (innebär 191 st i skrivande stund).
- Att vi har identifierat, prissatt och erbjudit mertjänster till minst 30 kunder.
- Att samtliga K10:or för bolag som har brutna räkenskapsår och nyttjar löneunderlag kvalitetssäkras för att minska risk.
- Självklart så genomfördes eventet online, då vi i huvudsak arbetar hemifrån just nu. De som deltog i K10-dagarna var redovisningskonsulter från våra olika kontor och team (oavsett erfarenhetsnivå).
Resultat:
- Alla närvarande redovisningskonsulter fick en teoretisk bild av arbetet. Vi kommer även framöver att följa upp konsulternas förmåga att identifiera riskmoment och fallgropar för komplicerade fall.
- Vi hade efter de två dagarna färdigställt och skickat in 280 stycken K10:or (långt över målet).
- Vi hade efter de två dagarna identifierat, prissatt och erbjudit mertjänster till 28 kunder (strax under målet).
- Vi hade kvalitetssäkrat samtliga K10:or med brutna räkenskapsår, före vi skickade in dessa till Skatteverket.
Slutsatser och lärdomar: Att utveckla processer behövs både för det löpande arbetet (som är på daglig/veckovis/månatlig frekvens) men även på det som görs mer sällan, exempelvis årsvisa arbetsuppgifter. Processerna kan ha utvecklingspotential tack vare ny teknik, men det kan också bero på andra förändrade förutsättningar – exempelvis större volymer, annan intern kompetens än tidigare, etc. Vi växer årligen med ca 25% och har därför som ambition att varje år se över våra processer (även de som fungerade utmärkt senaste året), och utveckla de processer där vi ser förbättringspotential.
En annan lärdom från dessa K10-dagar är att de flesta medarbetare verkligen uppskattar att arbeta fokuserat tillsammans (eller åtminstone parallellt) istället för att arbeta med samma sak men sitta helt åtskild från kollegorna. Detta blir nog ännu viktigare i dessa pandemitider, då vi arbetar i huvudsak hemifrån.
En tredje lärdom är att tydliga mål stimulerar. Vi arbetar aktivt med att på företagsnivå sätta långsiktiga mål och bryta ner dessa på kortare perioder, så att varje team och i slutänden varje medarbetare kan formulera sitt eget bidrag till dessa mål, för överblickbara perioder såsom helår och kvartal. Men att sätta mål på dagsnivå kan vi absolut bli bättre på.
Kontakta oss på info@winwin-ekonomi.se för mer information om K10-bilagor och för alla andra frågor om ekonomi!
Varje år gör vi ett stort antal K10-bilagor till våra kunders deklarationer. Man kan säga att K10 är den blankett som ”länkar ihop” företagaren med dennes AB, det är där utdelning redovisas och löneunderlag beräknas. I takt med att vi växer arbetar vi kontinuerligt med att utvärdera och utveckla våra processer. I år har vi ca 400 K10-bilagor att upprätta åt våra kunder, och vi har valt att arbeta med dessa på ett nytt sätt.
Syftet med processen är:
- Ökad kvalitet, minskad risk. I arbetet med K10-or så finns en reell risk. Att man räknar fel och ger kunden felaktiga råd, vilket i så fall skulle kunna orsaka höga kostnader.
- Ökad kännedom/kunskap hos alla redovisningskonsulter kring K10:ans innehåll för att därigenom kunna upprätta korrekta K10 samt ge kunden relevant rådgivning.
- Ökad effektivitet. Utföra en större andel av K10:orna tidigt för att skapa utrymme i redovisningskonsulternas kalendrar framöver.
- Ökad merförsäljning. I samband med att K10:or görs så kan vi också upptäcka signaler där vi tror att kunden kan vara intresserad att köpa mer tjänster av oss (såsom försäljning av värdepapper, bostadsförsäljning etc.)
För att åstadkomma detta arbetade vi med följande upplägg:
- Steg 1 – grundläggande utbildning kring K10 samt nyheter för i år. Genomfördes onsdagen den 17:e mars.
- Steg 2 – Heldag. Dagen inleddes med en konkret demonstration av delarna i en K10 och de rutiner vi har gås igenom (cirka 30 min) och därefter följde en heldag med fokuserat arbete med K10 för våra kunder. Under denna dag hade vi så kallade ”K10-coacher” som enbart fokuserade på att stödja, förevisa och lösa upp knutar i de K10:or som alla närvarande redovisningskonsulter tog sig an. Genomfördes fredagen 19:e mars 09.00-15.00.
- Steg 3 – Heldag. Även denna dag vigdes i sin helhet åt att göra K10:or, med stöd från K10-coacherna. Genomfördes torsdagen 25:e mars 09.00-15.00.
Mål:
- Att alla ska ha fått en grundläggande teoretisk bild av K10-arbetet och ska självständigt kunna upprätta enklare K10. Alla ska även kunna identifiera riskmoment och fallgropar i mer komplicerade fall.
- Att vi efter dessa två dagar har färdigställt och skickat in mer än hälften av årets K10:or (innebär 191 st i skrivande stund).
- Att vi har identifierat, prissatt och erbjudit mertjänster till minst 30 kunder.
- Att samtliga K10:or för bolag som har brutna räkenskapsår och nyttjar löneunderlag kvalitetssäkras för att minska risk.
- Självklart så genomfördes eventet online, då vi i huvudsak arbetar hemifrån just nu. De som deltog i K10-dagarna var redovisningskonsulter från våra olika kontor och team (oavsett erfarenhetsnivå).
Resultat:
- Alla närvarande redovisningskonsulter fick en teoretisk bild av arbetet. Vi kommer även framöver att följa upp konsulternas förmåga att identifiera riskmoment och fallgropar för komplicerade fall.
- Vi hade efter de två dagarna färdigställt och skickat in 280 stycken K10:or (långt över målet).
- Vi hade efter de två dagarna identifierat, prissatt och erbjudit mertjänster till 28 kunder (strax under målet).
- Vi hade kvalitetssäkrat samtliga K10:or med brutna räkenskapsår, före vi skickade in dessa till Skatteverket.
Slutsatser och lärdomar: Att utveckla processer behövs både för det löpande arbetet (som är på daglig/veckovis/månatlig frekvens) men även på det som görs mer sällan, exempelvis årsvisa arbetsuppgifter. Processerna kan ha utvecklingspotential tack vare ny teknik, men det kan också bero på andra förändrade förutsättningar – exempelvis större volymer, annan intern kompetens än tidigare, etc. Vi växer årligen med ca 25% och har därför som ambition att varje år se över våra processer (även de som fungerade utmärkt senaste året), och utveckla de processer där vi ser förbättringspotential.
En annan lärdom från dessa K10-dagar är att de flesta medarbetare verkligen uppskattar att arbeta fokuserat tillsammans (eller åtminstone parallellt) istället för att arbeta med samma sak men sitta helt åtskild från kollegorna. Detta blir nog ännu viktigare i dessa pandemitider, då vi arbetar i huvudsak hemifrån.
En tredje lärdom är att tydliga mål stimulerar. Vi arbetar aktivt med att på företagsnivå sätta långsiktiga mål och bryta ner dessa på kortare perioder, så att varje team och i slutänden varje medarbetare kan formulera sitt eget bidrag till dessa mål, för överblickbara perioder såsom helår och kvartal. Men att sätta mål på dagsnivå kan vi absolut bli bättre på.
Kontakta oss på info@winwin-ekonomi.se för mer information om K10-bilagor och för alla andra frågor om ekonomi!