Välkommen till vår sida om Win-Win-podden!

Med tips och kunskap till dig som leder en redovisningsbyrå.

Här delar vi på Win-Win med oss av tips, nyheter och inspiration. Häng med!

  • 29. Rykande färsk branschrapport presenteras av Vismas branschexpert Jan Söderqvist
    I dagens avsnitt får ni ta del av en rykande färsk branschrapport, som presenteras av rapportförfattaren Jan Söderqvist, branschexpert på Visma Spcs. Han samtalar med programledare Martin Grimlund om branschens utveckling, med fördjupat fokus på det långsamma tempo som branschen håller inom digitalisering och automatisering. När vi (2023-11-29) släpper detta avsnitt är branschrapporten inte publicerad än, men den publiceras i samband med Visma Spcs program "Morgonsoffan" den 6:e december 2023. Länk till morgonsoffan finns här. https://vismaspcs.se/redovisningsbyra/morgonsoffan
  • 28. Nätverkande – tips och trix från nätverkare i affärsnätverket BEN
    Som en uppföljning på temat nätverkande från avsnitt 26 kommer här ett "livepoddsavsnitt" i samband med att affärsnätverket BEN haft en stor kvällsträff på Vaxholms hotell utanför Stockholm. Martin Grimlund gör korta intervjuer med nätverkare från BEN. Ni får höra varför de nätverkar och vilka tips de har till dig som funderar på att nätverka mer. Gäster är: Derek Wamala-Johnson som bland annat driver Västsvenska Lönekonsulter med flera bolag, Lotta Runnestad från Runne Connections, Gevorg Simonyan från Libredo, Robert Hallgren från The Generation och Christoffer Åhman från Meetball.
  • 27. Revisionsvärldens tävling ”Årets Tillväxtbyrå” – Rapport från årets prisutdelning – Stockholms län
    Det finns många byråer som är på häftiga tillväxtresor. Idag får ni höra korta intervjuer med två av dem, nämligen Setly och Amice Konsult. De belönades båda med utmärkelsen "Årets Tillväxtbyrå - Stockholms län". Martin Grimlund intervjuar Henrik Åhlin, VD och grundare av Setly, samt Michael Popis, VD och grundare av Amice Konsult. Avsnittet inleds med en intervju med Martin Hammarström på Revisionsvärlden, som ligger bakom utmärkelsen. Martin från Revisionsvärlden berättar om utmärkelsen och ger en bild av hur branschen utvecklas.
  • 26. Robin Hildeland (”BEN”) om nätverkande
    Vi på Win-Win Ekonomi tycker att nätverkande är en viktig framgångsfaktor för vårt entreprenörskap, och tror att det gäller för många företagare. I detta avsnitt gästas podden av Robin Hildeland, som driver nätverksföretaget Business Event Networks ("BEN"). Robin berättar om sin bakgrund, hur det kom sig att han startade BEN, vad han ser som framgångsfaktorer för ett affärsnätverk, med mera. Han delar även med sig av tips på hur du kan bli bättre på att nätverka, och vad du kan få ut av nätverkande. Vill du ha kontakt med Robin så nås han på robin@businesseventnetwork.se
  • 25. Att bilda en ”Advisory Board” – hur kan den bidra till ditt företags utveckling?
    Vi på Win-Win Ekonomi bildade år 2017 en Advisory Board, som har bidragit till bolagets starka utveckling sedan dess. I detta poddavsnitt samtalar programledare Martin Grimlund med Reino Johansson, som är extern ledamot i vår Advisory Board. Reino har omfattande erfarenhet från ledande positioner i olika branscher. Efter hans operativa karriär har han fortsatt engagera sig i styrelser, Advisory Boards och konsultuppdrag. I podden delar han med sig av sina erfarenheter och lärdomar, och berättar vad han ser som fördelarna med att ha en Advisory Board. Vi går också in på vad som är skillnaden mellan en styrelse och en advisory board, både i teorin och i praktiken. I samtalet berör vi även viktiga framgångsfaktorer som vi har identifierat för vårt samarbete, och som vi tror kan vara betydelsefulla för många som vill forma en Advisory Board.
  • 24. Robot och lönekonsult i samarbete
    Hur kan en robot användas av lönekonsulter? Och hur kan processerna optimeras genom samarbete med en kundkoordinator? Win-Win's Jenny Flink (kundkoordinator) och Emma Ståhlberg Ingevall (lönekonsult) är tillbaka i podden och pratar i detta avsnitt om hur deras två team arbetar tillsammans med RPA-teknik inom det vi kallar "robotlöner". De delar med sig av konkreta lärdomar och tips. Vilka moment är det som görs av en människa och vilka är det som sköts av roboten? Hur jobbar roboten? Hur vanligt är det med felmeddelanden, och vad kan det vara för fel? Vilka positiva effekter får vi ut av att en robot sköter de här arbetsuppgifterna åt oss? Vad är utmaningarna med att ha en robot som kollega?
  • Avsnitt 23. ”Live-poddande” från branschorganisationen FAR’s 100-års jubileumsdag 230921
    Martin Grimlund intervjuar på plats under FAR's 100-års dag. Poddgäster: Henrik Mitelman, finansanalytiker, egenföretagare och krönikör i Dagens industri. Jan Söderqvist, branschexpert från Visma SPCS. Cedrick Frostdahl, Rantalainen Oy - Win-Win's moderbolag sedan ett år tillbaka. Förvärvsansvarig byråer Sverige.
  • Avsnitt 22. Maxa samarbetet mellan konsulter och kundkoordinatorer
    Hur kan en kundkoordinator avlasta ett konsultteam? Vilka uppgifter tar koordinatorn hand om? Hur ges koordinatorn tillräckligt med förståelse för området när det är nytt för hen? Och vad görs rent konkret för att optimera det dagliga samarbetet mellan koordinator och konsulter? I detta avsnitt berättar lönekonsult Emma Ståhlberg Ingevall och kundkoordinator Jenny Flink om hur samarbetet mellan koordinator och konsulter kan fungera, och vilka metoder vi på Win-Win Ekonomi använder för att optimera samarbetet. Avsnittet är del i serien "organisationsutveckling för tillväxt". Vill du lyssna på mer om rollen som kundkoordinator, så rekommenderar vi avsnitt 21.
  • 21. Rollen som kundkoordinator – vad innebär den?
    Vad innebär det att arbeta som kundkoordinator på Win-Win Ekonomi?  Hur kan en vanlig dag se ut och vilka utmaningar kan den innehålla? Hur hanterar koordinatorerna mångfalden och mängden av olika arbetsuppgifter? Hör kundkoordinatorerna Patricia Doni och Linnea Esmond berätta om vad rollen som kundkoordinator innebär på Win-Win Ekonomi.  Detta avsnitt är en del i vår serie "Organisationsutveckling för tillväxt". I nästa avsnitt (nr 22) kommer vi att fördjupa oss i hur samarbetet mellan kundkoordinator och konsult kan fungera på bästa sätt.
  • Avsnitt 20. Automation av leverantörsreskontran genom e-fakturaflöden
    Hur kan ditt företag effektivisera leverantörsreskontran med e-fakturaflöden? Win-Win har en specialistgrupp som arbetar med att öka automationen inom leverantörsreskontran. Här är e-fakturaflöden en viktig pusselbit. Hör Malin Hamberg och Peter Brockman berätta om hur vi jobbar för att öka andelen e-fakturor, och andra aspekter av automation inom leverantörsreskontran. Detta avsnitt är en del i vår serie "Organisationsutveckling för tillväxt". Vill du lyssna på tips om hur man kan gå tillväga för att bilda en avdelning som arbetar med leverantörsreskontra, rekommenderar vi föregående avsnitt (nr 19).
  • Avsnitt 19. Leverantörsreskontra som eget team
    Är du intresserad av organisationsutveckling och effektivisering av arbetsprocesser inom ekonomi kan detta avsnitt vara något för dig. I avsnittet berättar vi hur vi på Win-Win valt att lyfta ut leverantörsresontran till en egen enhet, från att ha varit en del av redovisningskonsultens jobb. Programledare Martin Grimlund gästas av kollegorna My Wiss och Erica Rådling, som båda har varit med och format avdelningen de senaste åren. Detta avsnitt är en del av serien "Organisationsutveckling för Tillväxt". Serien påbörjades i avsnitt 15, med en beskrivning av hur vi har gått till väga med att bilda vårt Business Support Team, och de olika roller som där finns för att avlasta konsulterna. I nästa avsnitt, nr 20, pratar vi om hur vi arbetar för att automatisera processer inom Leverantörsreskontran och öka andelen e-fakturor. Du hittar avsnittet i de vanligaste poddspelarna.
  • Avsnitt 18. Tips på andra poddar inom redovisning mm
    Nu tar Win-Win-podden sommaruppehåll ett par veckor. Har du lyssnat på alla våra avsnitt och är sugen på mer poddlyssning i sommar? I detta avsnitt tipsar Martin (och branschexpert Jan Söderqvist) om andra poddar som de tycker ger bra input och inspiration till den som vill utveckla sin redovisningsbyrå. Hoppas du hittar några poddar som passar dig! I poddavsnittstexten i din poddspelare kan du se hela listan med de poddar vi nämner i avsnittet, och även länkar till dessa så att du kan hitta dem. I regel finns poddarna tillgängliga i samtliga stora poddspelare.
  • Avsnitt 17. Så kan du förbättra onboardingen av nya kunder
    Att fokusera rätt resurser på onboardingprocessen av nya kunder är viktigt för att få till en bra start av nya kundsamarbeten. Utförd på bästa sätt resulterar också en bra onboarding ofta i nöjdare kunder framåt sett, och ett effektivare internt arbete. På Win-Win ekonomi har vi de senaste åren valt att ha ett par medarbetare som sköter onboarding av alla nya kunder, och som sedan lämnar över kunderna till respektive redovisningskonsult som blir kundansvarig. I detta avsnitt får du höra två av våra onboardingspecialister Linnéa och Isabelle berätta om hur onboardingarbetet ser ut hos Win-Win Ekonomi idag. De delar med sig av lärdomar, utmaningar och tips på hur man kan organisera detta arbete på ett framgångsrikt sätt. Du hittar avsnittet i de vanligaste poddspelarna.
  • Avsnitt 16. Skala upp ditt företag med 3X-metodiken
    Vi förklarar hur vi jobbar med 3X-metodiken för att planera för långsiktig tillväxt. Att tredubbla bolaget på flera års sikt är ofta möjligt – men kräver proaktivt arbete med exempelvis organisation, processer och system, företagets kultur samt framför allt rekrytering och bemanning. För oss har 3X-metodiken varit ett verktyg som bidragit till en tydligare vision och visualisering av vår framtida utveckling, och på så sätt samtidigt gett oss goda möjligheter att agera snabbfotat på de möjligheter som har dykt upp genom åren. Vill du få inspiration för att utveckla ditt bolag? Lyssna på detta samtal mellan bröderna Grimlund, som tillsammans har drivit Win-Win Ekonomi i många år och vid ett flertal tillfällen har uppmärksammats för sitt strukturerade tillväxtarbete, som även har medfört att bolaget tilldelats DI Gasell vid två tillfällen. Du hittar avsnittet i de vanligaste poddspelarna.
  • Avsnitt 15. Organisationsutveckling för tillväxt: rollutveckling ur ett Win-Win-perspektiv
    Som växande bolag kan både kvalitet och effektivitet förbättras genom att komplettera befintlig personalstyrka med nya kompetenser. En sådan strategi kan även bidra till högre nöjdhet hos såväl kunder som medarbetare. Här berättar Martin Grimlund och Sandra Tillmar om hur rollutvecklingen har sett ut i Win-Win Ekonomi från uppstart av bolaget 2011 till idag 2023. Sandra, som idag leder Win-Wins "Business Support Team", berättar specifikt om sitt team och teamets utveckling. Att ha en tydlig strategi kring vilka roller företaget jobbar med och vilka uppgifter som ska ingå i dessa har alltid varit centralt för Win-Win Ekonomi. Detta görs genom att ständigt utvärdera och utveckla rollerna för att arbeta fram den mest effektiva lösningen av arbetsuppgifter inom organisationen, kopplat till bolagets tillväxt och en föränderlig omvärld. Detta avsnitt är introduktionsavsnitt i vår serie "Organisationsutveckling för tillväxt". Avsnittet hittar du i de vanligaste poddspelarna. Du hittar avsnittet i de vanligaste poddspelarna.
  • Avsnitt 14. Att anlita reklambyrå – tips på hur du kan gå tillväga
    When Where Why Who What... ...Det är ledorden i reklambyrån Windh & Company’s analysmetod. När Win-Win Ekonomi år 2017 anlitade Windh & Company för att ta fram en varumärkesplattform lades grunden för hur kommunikationen ser ut idag. Numera sköter Win-Win majoriteten av sin marknadsföring på egen hand, med viss stöttning av Windh. Vill din byrå eller ditt företag också anlita en reklambyrå för att lägga grunden i er kommunikation, eller ta hjälp med ett specifikt marknadsprojekt? Detta avsnitt ger dig stöd och tips på hur du kan gå tillväga. Martin berättar om hur Win-Win år 2017 gick tillväga för att välja reklambyrå, och hur det samarbetet tog form. Catrine Windh, som sedan 2008 driver Windh & Company, berättar om hur de arbetar och ger dig en rad handfasta tips och trix på hur du kan anlita en reklambyrå som passar din verksamhet. Vill du veta mer om just deras byrå? Titta in på: Hem-demo - Windh & Co (windh-co.se) Du hittar avsnittet i de vanligaste poddspelarna.
  • Avsnitt 13. Så minskar du risken för fakturabedrägerier
    Fakturabedrägerier finns i många olika former, och kan drabba alla företag. Du som sköter redovisningen har en viktig roll att spela för att minska risken för sådana bedrägerier. För att lära dig mer har vi i podden bjudit in Fredrik Mistander, VD på Invoier, som är expert på ämnet falska B2B-fakturor. Fredrik berättar om olika former av fakturabedrägerier, såväl bluff-fakturor och falska fakturor som osanna fakturor. Han berättar även om hur man som företag och redovisningsbyrå kan göra för att upptäcka bedrägeri-försök och skydda sig mot dem. En rad handfasta tips utlovas!
  • Avsnitt 12. Konsten att ta emot praktikanter – så gör du praktikperioden lyckad
    Att ta emot praktikanter från yrkeshögskolor kan vara ett bra sätt att få inflöde av ny kompetens till sitt företag. Men hur gör man för att praktikperioden ska bli så bra som möjligt? I dagens avsnitt samtalar vi med Gabriella och Berat, två YH-studenter som delar med sig av erfarenheter och lärdomar från praktikperioder. De tar både upp sina individuella perspektiv och mer övergripande synpunkter som de har fått med sig från sina studiekompisar på Iterum respektive TUC. Programledare Martin Grimlund delar också med sig av erfarenheter och tips på arbetssätt, som Win-Win Ekonomi har utvecklat under de senaste åren då företaget har tagit emot ett stort antal praktikanter. Vi hoppas du som företag ser nyttan av att ta emot praktikanter, och att poddsamtalet kan ge dig inspiration till hur du kan förbättra ditt praktikantmottagande! Du hittar avsnittet i de vanligaste poddspelarna.
  • Avsnitt 11. Tävlingen ”Årets Framtidsbyrå” med gäst Camilla Carlsson från FAR
    Utmärkelsen Årets Framtidsbyrå är den mest prestigefyllda inom redovisnings-/revisionsbranschen. Nyligen har årets upplaga av tävligen öppnat för anmälningar. Vi samtalar därför med Camilla Carlsson på branschorganisationen FAR, som ansvarar för tävlingen. Hon berättar vilka parametrar det är som bedöms, hur bedömningarna görs, vilka som sitter i juryn, mm. Utöver det samtalar vi om vilken nytta man kan av att vara med i tävlingen även om man inte vinner - och vilka stora fördelar man får om man vinner tävlingen. För att läsa mer om tävlingen och anmäla din byrå, gå in på https://www.far.se/aktuellt/nyheter/2023/mars/dags-att-gora-fars-framtidstest/ Programledare: Martin Grimlund Avsnittet hittar du i de vanligaste poddspelarna. Du hittar avsnittet i de vanligaste poddspelarna.
  • Avsnitt 10. Framtidsbyråns organisation och roller: Fördjupning om JDG Revision. Gäst: Daniel Linsten JDG Revision
    Daniel Linsten, VD och ägare av JDG Revision, kommer tillbaka till podden för ett fördjupande samtal om hur de har byggt sin organisation. Tillsammans med programledare Martin Grimlund resonerar han kring roller, samarbete, teknik och andra förutsättningar för att bygga en riktigt bra byrå med kontor på flera orter.
  • Avsnitt 9. Hur en byrå kan arbeta med interim-konsulter på ett gynnsamt sätt
    Under högsäsong är vardagen på byråer ofta hektisk. Ett sätt att göra arbetsbelastningen lägre, och ändå höja leveransförmågan gentemot kunderna, är att hyra in interim-konsulter. I detta avsnitt pratar vi om hur man tillfälligt kan stärka upp sin byrå på detta sätt. Gäster är Charlott Laurell, VD för Win Win Interim AB och erfaren konsultförmedlare, samt Annica Kämpe, ekonomikonsult med mångårig erfarenhet från såväl redovisningsbyrå som interim-uppdrag. De delar med sig av konkreta tips på hur man får mest framgång när man hyr in interim-konsulter. Du hittar avsnittet i de vanligaste poddspelarna.
  • Avsnitt 8. Så bygger du en Framtidsbyrå. Gäst Daniel Linsten från JDG Revision
    Hör Daniel berätta om hur hans byrå gick tillväga för att strukturera om byrån till en modern, digital "kombibyrå". Här kommer en rad tips och trix för att lyckas bra med ett liknande omstruktureringsprojekt. JDG vann 2022 FARs branschpris "Årets Framtidsbyrå". Du hittar avsnittet i de vanligaste poddspelarna.
  • Avsnitt 7. Hur du gör din byrå till en attraktiv praktikplats för YH-studenter
    Att ta emot praktikanter från YH-utbildningar är ett bra sätt till kompetensförsörjning för en redovisningsbyrå. Men hur ska du locka studenter att vilja göra praktik på just din byrå? I detta avsnitt samtalar vi med två studenter som gör sin praktik hos oss just nu. De beskriver hur de och deras klasskamrater resonerade och gick till väga för att välja praktikföretag. De avslutar dessutom med att ge sina bästa tips till dig som driver byrå och vill ta emot praktikanter. Gäster i studion är Annica Linder Lindström (från Stockholm School of Business) och Samson Adane (från Stockholms Internationella Handelsskola). Som vanligt hittar du avsnittet i de vanligaste poddspelarna.
  • Avsnitt 6. Fördjupning om 7-stegsmodellen för ambassadörskap. Gäst: Alexander Slotte, Top of Heart
    I detta avsnitt får du en fördjupad presentation av den 7-stegsmodell för ambassadörskap som Top of Heart arbetar med. Gäst i avsnittet är Alexander Slotte, VD på Top Of Heart – ett bolag som kallar sig ”Sveriges första ambassadörsbyrå”. Alexander och Martin samtalar om hur man kan arbeta aktivt för att stimulera och dra nytta av ambassadörskap, och hitta stöd i den 7-stegsmodell de arbetar efter. Om du inte är insatt i ambassadörskap sedan tidigare rekommenderar vi att du lyssnar på avsnitt 5 före du lyssnar på detta avsnitt. Som vanligt hittar du avsnittet i din poddspelare.
  • Avsnitt 5. Ambassadörskap. Gäst: Alexander Slotte, Top of Heart
    Här lär du dig mer om ”Ambassadörskap” – alltså personer som gillar dig och tack vare detta vill hjälpa dig, exempelvis genom att rekommendera andra att anlita dig. Gäst i avsnittet är Alexander Slotte, VD på Top Of Heart – ett bolag som kallar sig ”Sveriges första ambassadörsbyrå”. Alexander ger en överblick över området och förklarar hur det är relevant för redovisningsbyråer, samt hur man kan arbeta aktivt för att stimulera och dra nytta av ambassadörskap. Du hittar avsnittet i din poddspelare.
  • Avsnitt 4. Robotscript – en fördjupning utifrån lyssnarfrågor. Gäst: Erica Rådling Win-Win Ekonomi
    Då det inkommit många lyssnarfrågor från föregående avsnitt om RPA, Robotic Process Automation så kör vi nu en uppföljning på temat. Digitaliseringsansvariga Erica Rådling utvecklar resonemanget om hur det är att ha en robot som byråkollega och svarar på lyssnarfrågor i rasande takt.  Du hittar avsnittet i din poddspelare.
  • Avsnitt 3. Virtuell robot som byråkollega. Gäst: Erica Rådling Win-Win Ekonomi
    Du får höra hur Win-Win Ekonomi gick från att vara en relativt traditionellt arbetande byrå till att utveckla skräddarsydd teknik i form av RPA, Robotic Process Automation. Digitaliseringsansvariga Erica Rådling berättar hur vi rent konkret gick till väga, och ger tips till de som vill göra liknande satsningar. Det blir både samtal om teknik men minst lika mycket om människor, organisation och processer. Vi hoppas att våra lärdomar ska underlätta för dig att utveckla din byrå! Du hittar avsnittet i din poddspelare.
  • Avsnitt 2. Lär känna Win-Win Ekonomi. Gäster: Sara Jakobsson och Ludvig Grimlund, Win-Win Ekonomi
    Du får reda på mer om vår byrå och vad som gjort att Win Win Ekonomi på 11 år har kunnat växa från noll till 50 medarbetare. Vi intervjuar grundaren och VD Ludvig Grimlund samt den första anställda redovisningskonsulten, Sara Jakobsson. Med extra tyngdpunkt på beskrivning av de förändringar som har genomförts, och lite om vad vi ser för framtida utveckling. Vi hoppas att våra lärdomar ska underlätta för dig att utveckla din byrå! Du hittar avsnittet i din poddspelare!
  • Avsnitt 1. Introduktion till Win-Win-podden med Martin Grimlund
    I detta korta avsnitt får du höra om varför vi startat denna podd, lite om vad den kommer att innehålla samt hur ofta vi planerar att publicera nya avsnitt. Vi hoppas du följer med oss framöver och även bidrar med input som kan förbättra podden! Du hittar avsnittet i din poddspelare.
  • Idag släpps Win-Win-podden!
    Vi tror på transparens och att dela med sig till varandra. I flera år har vi gjort det i form av studiebesök, deltagit i erfarenhetsnätverk med mera. Nu höjer vi ambitionsnivån i vårt arbete och drar igång flera nya initiativ. Ett av dem är Win-Win-podden – en podd för dig som driver en redovisningsbyrå och vill utveckla din byrå. I podden vill vi dela med oss av lärdomar och erfarenheter, både positiva och negativa, som vi har gjort under tiden vi har drivit Win-Win Ekonomi. Dessutom vill vi lyfta fram externa gäster med tankar som kan bidra till att utveckla branschen – och kanske just din byrå?! Och du! Se till att prenumerera/följa oss i din poddspelare så att du får ta del av våra framtida avsnitt.